top of page
  • Forfatters billedeFrk. Lu

De syv anslag - tricks til at skrive gode indledninger


​Noget af det første jeg har lært, og som har været mig til god nytte derefter, er de syv anslag. Så jeg besluttede mig derfor at dele de syv forskellige anslag, så man kan komme i gang med en ny historie eller et nyt kapitel - desuden kan de også bruges, hvis du har brug for et anslag eller en start til din skriftlige aflevering.

Skal vi begynde?

"I enhver tekst er det første afsnit vigtigt. Indledninger - også kaldet anslag - har et utal af muligheder. Her bliver du præsenteret for nogle af de klassiske eksempler på indgange"

1) Begynd med en scene/reportage

Scener er rigtig gode hvis du skal beskrive dine omgivelser. Den her slags anslag bliver hyppigt brugt i fx reportager (hvis du ikke ved, hvad en reportage er (eller har glemt det), så er det en avisartikel, hvor man sender en journalist ud til fx gerningsstedet, og reportere om hvordan stemningen er, hvordan der ser ud og så videre. Reportage bliver skrevet efter en nyhedsartikel (en kort artikel lige efter at skaden sker))

Lad mig give et eksempel:

Kirkeklokkerne ringer aftengudstjenesten ud og små grupper af mennesker bevæger sig ind i præstehaven på Hans Tavsens Gade. Haven er frodig og gamle træer sørger for hyggen og skærmer af for byens larm. Ved det veldækkede kaffebord summer der af samtalehygge. Kaffe, vanille- og jordbæris, og chokolader vandrer lystigt forbi, mens der småsnakkes. Alle hygger sig. Ligefra gamle, gnavne Tante Ada til lille Oskar på to.


2) Begynd med citat/replik

Citater er rigtig gode, hvis du gerne vil starte lige på og hårdt, men stadig blidt - på et eller andet punkt. Det starter ikke rigtig med action, som fx nogen der er på vej med at flygte, men et citat er altid en god start, hvis du vil starte en smule blidere ud end fx "Han løb ned ad gaden. Han kunne høre hundene gjalde bag ham. Lygtepælene gav et gult, støvet lys og oplyste brostensgaderne", kan I se, hvad jeg mener? Anyway, måske skal vi komme med eksemplet og komme videre i livet, right?

Eksempel:

"Far!", hviner Ella og løber sin far i møde. De krammer hinanden hårdt, og far begynder at hviske beroligende ind i Ellas øre.

Eller måske:

"Gu, gu!", lyder det fra Anders, mens hans mor, Heidi Bartels, føntørrer hans numse. "Det får ham til at slappe af", forklarer hun.


3) Begynd med et billede

Billeder er gode. Det er lidt ligesom reportage anslaget, men det er alligevel anderledes. Det kan fremhæve en betydning eller en følelse og kan være en god måde at starte med humor på.

Tillad mig at demonstrere:

Så ligger den dér og truer. Bunken. De 27 skriftlige opgaver, som skal kommenteres og vurderes. Og har man som dansklærer bare den mindste, mikroskopiske ambition på sine elevers vegne, ja, så tager en opgave snildt en ti minutters penge at komme igennem. Med lidt hurtig hovedregning kan man vinke farvel til weekenden og sige goddag til adskillige timer foran skærmen eller spisebordet.


4) Begynd med nyheden

Hårdt og lige på. Den her type anslag er typisk brugt til anmeldelser og nyhedsartikler (de små, korte artikler jeg snakkede om) og de er rigtig gode, når du skal direkte til sagen.

For eksempel:

Filmen "Frygtelig Lykkelig" gjorde næsten rent bord, da Filmarbejderforeningen i går i Imperial biografen i København uddelte Bodil-priserne for årets bedste præsentationer i dansk film.


5) Begynd med en direkte henvendelse til læseren

Hver gang tænker jeg med det samme på Deadpool. Han snakker tit med læseren, så det er, hvad jeg tænker hver gang, jeg hører eller læser eller tænker på det her anslag.

Det kunne for eksempel gøres sådan her:

Mon du ikke, som jeg, ofte har overvejet, hvordan du kunne høste lidt mere frugt ud af det store slid, der er forbundet med at oplære de unge mennesker i formidlingens svære kunst.


6) Begynd med et ordsprog

Efter min mening er det en god start, hvis du vil have læseren til at forstå en morale eller hvis ordsproget/citatet har en vigtig forbinding til historien eller hovedpersonen. Det kan også være en god start for ens artikel eller lignende.

For eksempel:

"Lev mens du gør det, elsk mens du tør det", synger Nik og Jay i deres monsterhit fra 2005. Men det er vist nemmere sagt end gjort, hvis man skal tro...


7) Begynd med et perspektiv

Perspektiver fx et job med et andet job, fritidsaktivitet, følelse etc. Et eller andet sted tænker jeg, at det er et godt anslag, hvis du for eksempel skal skrive en folder eller lignende.

Lad mig demonstrere:

At lide af skriveblokering er ubehageligt, men når blokeringen sætter sig i talesproget, er det virkelig kaotisk. Især når man er sælger.


Det var syv anslag til at starte en tekst eller et kapitel op. Jeg håber, at I kan bruge det.

Man må meget gerne spørge eller komme med forslag til næste gang.



2.776 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle
bottom of page